Het gebeurt maar zelden dat de Vlaamse televisie inspeelt met een fictiereeks op gebeurtenissen die eigenlijk vreselijk actueel zijn. Maar met "Deadline 14/10" gebeurt dit nu wel. Focus van het hele verhaal zijn namelijk de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. En daar lijkt alles te draaien om de zittende burgemeester en zijn uitdager. Klinkt dat bekend? Ik kan me niet voorstellen van niet ...
Het was een lange eerste aflevering, en ik zat me een paar keer af te vragen "wordt dit wat"? Dat is op zich geen goed teken, maar na het einde heb ik toch alvast besloten volgende week de tweede aflevering te kijken. Dat is dan weer wel een goed teken. Maar toch ... er waren enkele serieuze pijnpunten. In de eerste plaats de overdaad aan product placement. Ja, dat VTM, ATV en Gazet van Antwerpen deze reeks sponsoren, dat kan helemaal niemand ontgaan zijn, want ze kwamen veel te veel in beeld. Dat de Stad Antwerpen sponsort werd duidelijk aan de overdaad van sfeerbeelden van de stad, die niets toevoegden aan het verhaal. Dat BMW de auto's sponsorde ... Dat was ook overduidelijk, en opnieuw stel ik me de vraag in hoeverre het geloofwaardig wordt als iedereen in zo'n serie plots met veel te dure BMW's rijdt. Jammer, maar wellicht noodzakelijk in deze crisistijden?
Het verhaal zelf dan. Een journaliste die nieuw binnenkomt en plots overal vrijheid krijgt, met iedereen goede vriendjes wordt ... ik heb zelf ook op een redactie gewerkt, en het werkt helaas echt zo niet. Ook hier twijfels bij de geloofwaardigheid. Wat bijverhalen rond een scheiding en een zoontje brachten voorlopig weinig bij, want eigenlijk was de hoofdlijn in de eerste aflevering de ontvoering (?) van het meisje Lena. Goed uitgewerkt, al werden de ouders iets te marginaal geportretteerd. Dat had wat minder gemogen. De politieke race - die naar ik vermoed de hoofdverhaallijn moet zijn - was aanwezig, maar was nog niet alomtegenwoordig. De basis werd gelegd, en zal wellicht nog verder exploderen. Daar kijk ik wel naar uit. Ook goed gedaan dat er uiterlijk geen linken te leggen waren met de echte politici waarnaar men verwijst, maar dan in de kleine details (de kleuren en vormgeving in de poster achter Peter van den Begin) weer 100% wel. Sterk in z'n subtiliteit.
En dat het leeft ... dat wordt nog afwachten. Is dit een verhaal voor de doorsnee VTM kijker? Wellicht niet. De media hype't het hele zaakje wel sterk mee op, en ik vond zelfs op de belangrijke politieke pagina's van de kranten vraagstelling aan Patrick Janssens en Bart De Wever over wat ze van hun alter ego's vonden. Groot politiek nieuws blijkbaar? Onvoorstelbaar. Ja, ik blijf kijken naar deze serie, en ben benieuwd ... want ik twijfel nog steeds of het wat wordt ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten